Isnin, 14 Mac 2011

.: Tidak Hamil Tetapi Tidak Datang Haid :.

Tiga ujian air kencing tidak menunjukan saya mengandung, tapi mengapa saya masih tidak datang haid?

Ada beberapa sebab mengapa wanita tidak datang haid, ini termasuk TEKANAN dan juga SENAMAN yang berlebihan. Ovari kita mengeluarkan satu telur setiap bulan dan selepas 14 hari telur dilepaskan dan tidak terjadi persenyawaan, dinding rahim akan gugur dan haid akan berlaku. Sekiranya ovari tidak mengeluarkan telur sebagaimana yang seharusnya, akan berlaku ketidak seimbangan hormon dan rahim gagal mendapat isyarat yang diperlukan untuk memulakan proses haid.
Kadang-kadang wanita terpaksa mengambil ubat menolong mengatasi ketidak seimbangan hormon ini supaya mereka mempunyai kitaran haid dengan normal tetapi sekiranya anda tidak mengalami haid selama 3-4 bulan berturut-turut, dan ujian didapati negatif, anda perlulah berjumpa dengan doktor kerana mungkin anda mengalami masalah seperti berikut

Terlalu banyak hormon prolaktin

Sekiranya terlalu banyak hormon prolaktin, wanita mungkin tidak akan mengalami haid berbulan-bulan lamanya. Kita selalunya menghasilkan hormon prolaktin semasa menyusu badan anak, sebab itulah, kita tidak dating haid diwaktu itu, sekiranya ini terjadi kepada anda, mungkin anda akan perasan sedikit cecair seperti susu keluar dari putting. Keadaan ini selalunya dirawat mengunakan ubat.

Masalah tiroid berlebihan

Sekiranya kelenjar tiroid anda tidak berkerja dengan betul, ia boleh menganggu haid anda. Simtom-simtom lain termasuklah keletihan yang berpanjangan, rambut gugur, kenaikkan berat badan, rasa sejuk yang berpanjangan. Sedikit ujian darah boleh menentukan samada anda mengalami masalah ini.







'

Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...