Selasa, 29 Disember 2009

10 Tanda Kehamilan

Sekiranya anda sangat memahami tubuh anda, anda mungkin mula terasa sesuatu yang tidak kena pada badan anda. Kebanyakan wanita tidak mengesaki diri mereka mengandung sehingga janin yang sedang terbentuk mula merapatkan dirinya kedinding rahim. Segelintir pula masih tidak merasa apa-apa simptom sehinggalah beberapa minggu selepasnya atau setelah mereka tidak mengalami haid pada hari yang sepatutnya.

Dibawah terdapat beberapa tanda awal kehamilan. Anda mungkin mengalami sebahagian daripadanya atau tiada langsung!

1. Rasa lapar yang berpanjangan
Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.

2. Perubahan pada warna di sekliling payudara
Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.

3. Kerap membuang air kecil
Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan mersa kerap untuk buang air.

4. Merasa tidak bermaya
Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

5. Sakit dan tegang pada buah dada
Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.

6. Pendarahan implantasi dan senak pada ari-ari
Lebih kurang 8 hari selepas ovulasi, anda mungkin akan mengalami sedkit pendarahan dari faraj dan senak pada ari-ari akibat dari implantasi. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama semasa pada sekitar masa anda sepatutnya datang haid hari pertama.

7. Rasa loya dan muntah
Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandng.

8. Suhu asas badan tinggi berpanjangan
Sekiranya anda memang sedang membuat pemerhatian dengan mengambil suhu badan asas anda setiap pagi, anda akan mendapati paras susu badan secara konsisten melebihi paras asas sejak dari hari pertama ia naik.

9. Missed period
Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.
Dan akhirnya..

10. Ujian air kencing yang positif
Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...
...Tahniah!


Isnin, 28 Disember 2009

Arif Dah Tumbuh Gigi


Rasanya hampir sebulan agaknya aku tak mencatat apa2 dalam blog ni, tapi hari ini tetiba hati ni terasa macam nak bercerita mengenai buah hati pengarang jantungku AHMAD ARIF!!!

14-12-09 baru2 ni bersamaan hari isnin Arif genap setahun, tapi masih merangkak ( x pandai jalan lg, kadang2 aku geram n gigit kaki dia-heheheh) dan tak tumbuh gg lg, mulut mmg tak duduk diam sama dgn aktiviti fizikalnya, memanjat, mengemas n menyelongkar menjadi rutin hariannya jika aku atau tukang jaganya terleka...

Hampir setiap malam sblm aku melelapkan mata aku renung wajah kecilnya, terasa sayu bercampur gembira, tak sangka aku sudah setahun menjadi ibu kepada permata hatiku ini. Terasa begitu pantas masa berlalu.

Abahnya!!! Arif mmg jarang bersua muka dgn abahnya, 97% Arif membesar bersama aku, abahnya sibuk mencari rezki biarkan lah. (LUPAKAN LAH)

Pagi semalam makcik Arif merangkap adik bongsuku memberitahu yang gg Arif dah nampak sikit, puas aku suruh nganga tapi dia tak mahu sudahnya malam tadi masa dia tidur aku suluh dgn lampu picit gusi dia.... hehehe terujanya aku dapat lihat dan sentuh gg Arif. Kini aku menanti saat Arif mahu bertatih pula.. Ibu akan tunggu tanpa jemu sayang..

Aku juga bersyukur kerana sejak keluar wad akhir awal bulan 10, Arif tak menunjukkan yang dia tidak sihat kalau ada pun cuma demam biasa sahaja. Bagiku cukuplah untuk Arif untuk masuk wad lagi aku tak sanggup melihat dia menangis ketika doktor mahu mengambil jalan atau mahu masukkan jarum untuk antibiotik, bayangkan kalau sehari sampai 4x tercabut, sekali buat 2 3 kali cucuk... meraung2 Arif dgn airmate lebat macam hujan memandang aku minta pertolongan.. aku hanya tersenyum menyembunyikan rasa sedih dan airmate.. Ibu mana sanggup melihat anaknya terseksa?

Harapan dan Doaku moga Arif terus sihat dan sentiasa di bawah lindungan Allah SWT...Ameen Ya Rabbal A'lamin.

Rabu, 9 Disember 2009

LUAHAN HATI SEORANG WANITA

Sensitif
Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian.
CerewetBukan bermaksud FUSSY tak tentu hala, kadang 2 ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala.
HalusIbarat sehelai sutera, cantik, mulus, lembut dan mudah tercarik dan koyak. Walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab kesalahan, biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pengajaran. Bukan DENDAM.
IkhlasIkhlas seorang wanita tak perlu diragui.
KorbanWANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi, termasuk ibu bapa, anak-anak dan suami. WANITA amat tabah.
PrihatinSentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.
ManjaWalaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari, naluri seorang WANITA masih lagi tetap seorang WANITA. Suka bermanja bukan hanya kepada insan yang bernama LELAKI, namun juga sesama kaum.
EgoWANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya apabila bersemuka dengan yang dicintai.
CintaCINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus.
SeksSEKs bukanlah segala-galanya buat WANITA kerana WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan satu akal. NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada satu saja. LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan satu nafsu. Fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkannya.

“Peranan LELAKI dalam kehidupan WANITA adalah sebagai pelindung dan bukan sebagai pemusnah. WANITA diciptakan oleh ALLAH swt dari tulang rusuk kiri dan untuk dipeluk dan dimanja, bukan untuk dikasari. Maka lelaki haruslah memahami HATI dan PERASAAN WANITA”
Wallahu a’lam

Selasa, 17 November 2009

JOM MEMASAK (Resepi Budu Goreng)

Bahan-Bahan:

1 cawan budu, 2 ulas bawang merah (mayang), 3 ulas bawang putih (mayang), 2 batang serai (mayang halus), 2 helai daun limau purut, 5 atau lebih- biji cili padi (hiris), sedikit halia (tumbuk @ mayang), 3 sudu makan minyak untuk menumis, Sedikit air

Cara:

1. Panaskan minyak, masuk semua bahan mayang dan hirisan tadi.
2. Agak garing, masukkan budu dan sedikit air.
3. Mendidih, masak dan angkat.

Cadangan Hidangan:

Nasi putih panas-panas.

Tambahan:

Budu goreng ni makan dgn nasi panas, dah tak perlu apa yang lain. Lengkap rasa, esp. untuk mereka yg mmg taksub dgn budu. haha.

Isnin, 16 November 2009

KITA SEBENARNYA.......

Kita sebenarnya......Lebih gembira menyambit 1hb Januari daripada menyambut 1Muharram. Kita

sebenarnya......Lebih tahu apa itu 14 Febuari daripada 12 Rabiulawal.
Kita sebenarnya......Lebih membesarkan hari Sabtu,Ahad daripada hari Jumaat.
Kita sebenarnya......Lebih khusyuk mendengar lagu daripada mendengar Azan.
Kita sebenarnya......Lebih suka lepak,tidur,tengok TV daripada bersembahyang.
Kita sebenarnya......Lebih tahu tentang artis pujaan daripada nama nabi-nabi Allah.
Kita sebenarnya......Lebih suka menyebut hello!... hai!, daripada Assalamualaikum.
Kita sebenarnya......Lebih suka menyanyi dangdut daripada berwirid, bertahmid.
Kita sebenarnya......Lebih suka memuji manusia daripada pencipta kita sendiri.
Kita sebenarnya......Lebih suka membaca majalah hiburan daripada buku agama.
Kita sebenarnya......Lebih suka ke konsert, karaoke daripada ceramah agama.
Kita sebenarnya......Lebih suka memaki, mengumpat orang daripada memuji mereka.
Kita sebenarnya......Lebih suka mencarut @$#!* daripada menyebut MasyaAllah.
Kita sebenarnya......Lebih suka kemungkaran daripada berbuat kebaikan.
Kita sebenarnya......Lebih bangga dengan kejahilan daripada bersyukur dengan keimanan kita.
Kita sebenarnya......Lebih cintakan urusan dunia daripada urusan akhirat.

TETAPI bila orang tanya arah tujuan kita, kita pasti akan jawab KITA SEBENARNYA......Lebih suka menuju ke SYURGA daripada ke NERAKA.


Layakkah kita dengan SYURGA milik ALLAH SWT???

Jumaat, 13 November 2009

Kek Besday Adam Ammar Anak Sahabat Baikku..






Inilah kek besday anak member aku Adam Ammar yang genap setahun pada 5/11/09 baru2 ni. Lawakan kek bentuk kumbang nih? bulan depan buah hatiku pulak genap setahun pada 14/12/09, tak sabar nak tunggu hari tu sbb aku berniat hendak meraikan ulangtahun kelahiran Arif yang pertama ni.



Inilah buah hati aku Ahmad Arif & buah hati sahabatku Adam Ammar
Doakan mereka menjadi anak yang soleh serta berjaya di dunia dan akhirat...Ameen!!!

Khamis, 12 November 2009

Cerita Sambal Belacan & Terlajak Bas



Seawal tiga pagi aku mendapat arahan supaya masuk ke dapur untuk menyediakan sambal belacan oleh yang berhormat Dato' Atan Ahmad (suka2 je bg pangkat) suamiku yang tercinta.

Suamiku yang baru pulang dari kerja mungkin lapar, aku yang sudah memahami keadaan dia terus kedapur, dalam kepala memikirkan tak bising kah nanti kerana rumah sewa kami di tingkat 4, untuk tidak mengecewakan suami aku yang beli ulam petai bagai ketika itu aku pun memulakan langkah pertamaku.

Mula2 aku melipat kain buruk setebal yang boleh, aku letak lesung dan memulakan tugas menumbuk setelah semua bahan2 aku sediakan, waktu menumbuk lada aku jadi geli hati ade ke org tumbuk sambal belacan seawal tiga pagi? dah la tu aku yang macam sedar tak sedar je buat kerja sedap ke nanti sambal belacan ni? ishh.... biarlah saper suruh tak bagitahu awal2.

Setelah menumbuk dengan penuh hati2 dan tanpa mengeluarkan bunyi bising kerana takut jiran dengar dan yang paling penting anak comel ku tak bangun kerana kalau dah bangun mmg tak tidur lah aku sampai pagi. Bila sudah terhidang suami aku makan, aku duduk bersandar di dinding blkg suamiku sambil tutup mata, adusss lambatnya makan aku dah ngantok bangat nih....

Aku terlena sedar2 suamiku dah selesai makan, aku apa lagi cepat2 kemas dan terus masuk tidur tanpa hiraukan suamiku yang biasanya aku akan menemani dia di koridor untuk menghabiskan sebatang rokok. Baru je aku nak melangkah masuk ke alam mimpi Arif bangun bila terdengar abahnya batuk... aduhh....terpaksalah aku tidurkan Arif dahulu.

Anak aku nih kalau nampak kelibat abahnya mmg payah nak tidur balik dekat setengah jam jugak lah aku dodoikan dia baru lah dia lena. tarik nafas lega aku. Tengok2 jam sudah menunjukkan 4.30 pagi, setengah jam lagi nak kena gerak suamiku yang nak keluar kerja semula jadi tak lah aku tidur.

Enam pagi suamiku sudah keluar berkerja Arif bangun lagi kali nih mmg aku tak boleh tidur nanti terlajak, bas 7.30 pagi mesti aku naik untuk sampai awal ke tempat kerja. Dalam perjalanan pergi kerja aku terlena maklumlah aku kan pakai pemandu...hahhaha. lena punya lena sedar2 aku terlepas perhentian bas tawakal jadi terpaksa aku turun di titiwangsa mujur dari situ aku masih boleh ke opis dan tidaklah begitu jauh.

Inilah penangan tumbuk sambal belacan awal pagi dan tak cukup tidur.... nasib baik bas tak ke pusat bandaraya Kuala Lumpur kalau tak ntah pukul berapa aku sampai opis....

Walau bagaimana sekali pun aku gembira sebab dapat jalan kan kewajipan aku sebagai isteri iaitu menyediakan apa yang di minta suami, walaupun nampak remeh tapi besar ganjaran di sisi Allah jika kita betul2 Ikhlas.

Psttt... Gambar tu copy org punya, yang aku buat tak sempat nak amik gambar sbb ngantuk mengatasi segalanya.




Isnin, 9 November 2009

PENGORBANAN SEORANG ISTERI & IBU

GANJARAN PENGORBANAN ISTERI & IBU.

* PAHALA WANITA MENGANDUNG


Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan daripadanya 1,000 kejahatan.

* PAHALA WANITA BERSALIN


Apabila seseorang perempuan mula sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

* KELEBIHAN MELAHIRKAN ANAK


Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

* KELEBIHAN MEYUSUKAN ANAK


Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

* PAHALA MEMELIHARA ANAK


Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s.w.t. memberikannya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.

* GANJARAN MENOLONG SUAMI
Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya.

* GANJARAN WANITA SOLEHAH


Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

* GANJARAN MENTAATI SUAMI


Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang di kehendaki dengan tidak berhisab

.* KELEBIHAN SEORANG IBU


Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.Allahu akbar, itu semua adalah ganjaran oleh Allah s.w.t. bagi mereka yang ikhlas melaksanakannya dengan hati yang terbuka. Sekiranya, seseorang isteri dan ibu itu tahu betapa besarnya ganjaran pahala yang akan diterima kelak, sudah pasti tidak akan ada perbuatan membuang bayi, membunuh bayi dan sebagainya. Anak merupakan saham di alam akhirat kita kelak.Para suami dan anak-anak, sedar dan fahamilah pengorbanan seorang isteri dan ibu dalam menjalani kehidupan seharian. Sekiranya suami mahu sama-sama ringankan tangan untuk membantu, syukur. Berilah penghargaan dalam bentuk material atau hadiah, itu dikira cukup baik. Paling tidak, penghargaan dalam bentuk kata-kata, sikap dan belaian mesra pun amat tinggi harganya. Mereka ini tidak menuntut bayaran sesen pun dari suami bagi kerja-kerja yang dibuatnya, namun balasan Allah s.w.t. adalah ganjaran yang paling berharga.
~renung-renungkan.. selamat beramal...~

Maafkan aku....

Seringkali aku hilang tahap kesabaran ku, entah knp hari ini aku tidak dapat mengawal perasaanku, selama ini segala2nya aku lakukan untuk kebahgiannya tp apa yg aku dapat hanyalah sia-sia belaka, pengorbanan yang aku curahkan selama ini tak dihargai.


Mujurlah aku punya sahabat yg begitu setia mendengar masalahku, walau kami tak pernah bersua muka tp dia byk buat aku terhibur & menyabarkan aku, dan kalau lah bukan kerana permata hatiku Ahmad Arif aku tak akan bertahan lagi dgn dugaan demi dugaan yg aku lalui selama ini.


Harapan aku semoga Arif berjiwa kental untuk mengharungi ranjau kehidupan yg bakal di lalui dewasa nanti, sebolehnya aku tak mahu Arif melalui apa yg aku lalui sekarang, biarlah dia tak tahu apa yg ibu dia lalui sesungguhnya pengalaman ini mmg perit.


Insan yang aku sayang tolong lah fahami aku, aku sanggup apa sahaja untuk hidup bahgia namun kalau hanya aku berseorangan yang berusaha mungkin kita akan temui noktah perjalanan ini dalam masa terdekat ini. Usah biarkan aku membuat kata putus kerana pada masa itu apa pun tak guna lg....


Maafkan aku....

Jumaat, 6 November 2009

H1N1 Masih menular???

H1N1 masih lagi menular walaupun tidak sehebat dulu, namun kita tetap perlu berhati-hati dan menjaga kebersihan diri...

Selain itu juga kita sebagai hamba ALLAH jgn lah berputus asa untuk meminta dari Tuan Punya Dunia ALLAH yang maha PEMURAH lagi maha PENYAYANG...

Iklan di tv pun masih lagi mempromosikan penjagaan kesihatan dan kebersihan diri untuk mengelak di jangkiti penyakit merbahaya itu. Dengan senang hatinya saya nak berkongsi doa untuk mengelak penyakit merbahaya seperti H1N1 dengan kawan2 yg sudi jengah blog saya yg tak seberapa nih....




Selamat BerAmal.....

Khamis, 5 November 2009

PAHALA TERAKHIR SEORANG ISTERI

Sehingga kini, setiap kali saya terkenang kepadanya, air mata saya mengalir di pipi. Saya akan bermunajat dan memohon keampunan darpada Allah. Peristiwa yang menimpa diri saya kira-kira dua tahun yang lalu sering datang meragut ketenangan yang cuba dipupuk hari demi hari. Saya selalu kecundang. Justeru saya masih belum dapat memaafkan kesalahan yang telah dilakukan. Kesalahan yang disangka ringan, tetapi rupa-rupanya mendatangkan rasa bersalah yang tidak pernah berkesudahan hingga ke hari ini.

Ingin saya paparkan peristiwa yang menimpa diri ini untuk tatapan anda sekalian, untuk dijadikan teladan sepanjang hidup. Untuk pengetahuan semua, di kalangan sahabat-sahabat dan saudara-mara, saya dianggap sebagai seorang isteri yang baik. Tidak keterlaluan jika dikatakan saya menjadi contoh teladan seorang isteri bekerja yang begitutaat berbakti kepada suami. Walau bagaimana penat dan sibuk sekalipun, urusan rumah tangga seperti melayan suami dan menguruskan anak-anak tidak pernah saya abaikan.Kami dianggap pasangan romantik. Suami saya seorang lelaki yang amat memahami jiwa saya, berlemah lembut terhadap keluarga, ringan tulang untuk bersama-sama menguruskan rumah apabila pulang dari kerja dan lain-lain sifat yang baik ada pada dirinya. Waktu sembahyang dan waktu makan merupakan waktu terbaik untuk mengeratkan ikatan kekeluargaan dengan sembahyang berjemaah dan makan bersama.

Pada waktu inilah biasanya beliau akan memberi tazkirah dan peringatan kepada kami agar menjadi hamba yang bertakwa.

Dari sudut layanan seorang isteri terhadap suami, saya amat memahami akan kewajipan yang harus ditunaikan. Itulah peranan asas seorang isteri terhadap suaminya. Allah menciptakan Hawa semata-mata untuk melayani Adam dan menghiburkannya. Meskipun syurga dipenuhi dengan kekayaan dan kemewahan, namun tidak mampu mengisi jiwa Adam yang kosong melainkan dengan diciptakan Hawa. Oleh itu saya menganggap tugas mengurus rumah tangga, mengurus anak-anak dan bekerja di pejabat adalah tugas nombor dua setelah tugas pertama dan utama, iaitu melayani suami.


Sebagai seorang pekerja yang juga sibuk di pejabat, ada kalanya rasa penat dan letih menghambat sehingga saya pulang ke rumah. Tetapi saya bersyukur kerana suami amat memahaminya. Berkat tolong-menolong dan bertolak-ansur, hal tersebut tidak pernah menjadi masalah dalam keluarga. Bahkan sebaliknya menumbuhkan rasa kasih dan sayang antara satu sama lain kerana masing-masing dapat menerimanya dan mengorbankan kepentingan masing-masing.


Sehinggalah tiba pada satu hari yang mana pada hari itu datangnya ketentuan Allah yang tidak dapat diubah oleh sesiapapun. Hari itu merupakan hari bekerja. Agenda saya di pejabat amat sibuk, bertemu dengan beberapa orang pelanggan dan menyelesaikan beberapa tugasan yang perlu disiapkan pada hari itu juga. Pukul lima petang, saya bersiap-siap untuk pulang ke rumah, Penat dan letih tidak dapat digambarkan.Apabila sampai di rumah, saya lihat suami telah pulang dari pejabat.


Dia telah membersihkan dirinya dan sedang melayani anak-anak, bermain-main dan bergurau-senda. Dia kelihatan sungguh gembira pada petang itu. Saya begitu terhibur melihat telatah mereka, kerana suasana seperti itu jarang berlaku pada hari bekerja. Maklumlah masing-rnasing penat. Suami sedar saya amat penat pada hari itu. Oleh itu dia meminta agar saya tidak memasak, sebaliknya mencadangkan agar kami makan di sebuah restoran makanan laut di pinggir bandar. Dengan senang hati saya dan anak-anak menyetujuinya.

Kami pulang ke rumah agak lewat, kira-kira jam 11 malam. Apa tidaknya, kami berbual-bual panjang ketika makan, bergurau-senda dan usik-mengusik. Seperti tiada lagi hari untuk esok. Selain anak-anak, suami sayalah orang yang kelihatan paling gembira dan paling banyak modal untuk bercakap pada malam itu.


Hampir jam 12 barulah masing-masing merebahkan badan di katil. Anak-anak yang kekenyangan dan mengantuk segera lelap. Saya pun hendak melelapkan mata, tetapi belaian lembut suami mengingatkan saya agar tidak tidur lagi. Saya cuba menggagahkan diri melayaninya, tetapi hati saya hanya separuh saja jaga, separuh lagi tidur. Akhirnya saya berkata kepadanya sebaik dan selembut mungkin, "Abang, Zee terlalu penat," lalu saya menciumnya dan memberi salam sebagai ucapan terakhir sebelum tidur. Sebaliknya suami saya terus merangkul tubuh saya. Dia berbisik kepada saya bahawa itu adalah permintaan terakhirya. Namun kata-katanya itu tidak meresap ke dalam hati saya kerana saya telah berada di alam mimpi. Suami saya perlahan-lahan melepaskan rangkulannya.

Keesokannya di pejabat, perasaan saya agak tidak menentu. Seperti ada perkara yang tidak selesai. Saya menelefon suami, tetapi tidak berjawab. Sehinggalah saya dapat panggilan yang tidak dijangka sama sekali - panggilan dari pihak polis yang menyatakan suami saya terlibat dengan kemalangan dan dikehendaki datang segera ke hospital. Saya bergegas ke hospital, tetapi segala-galanya sudah terlambat. Allah lebih menyayangi suami saya, dan saya tidak sempat bertemunya.



Meskipun reda dengan pemergian suami, tetapi perasaan terkilan dan bersalah tidak dapat dikikis dari hati saya kerana tidak melayaninya pada malam terakhir kehidupannya di dunia ini. Hakikatnya itulah pahala terakhir untuk saya sebagai seorang isteri. Dan yang lebih saya takuti sekiranya dia tidak reda terhadap saya pada malam itu, maka saya tidak berpeluang lagi untuk meminta maaf daripadanya. Sabda Rasulullah s.a.w; "Demi Allah yang jiwaku di tangan-Nya, tiada seorang suami yang mengajak isterinya tidur bersama di tempat tidur, tiba-tiba ditolak oleh isterinya, maka malaikat yang di langit akan murka kepada isterinya itu, hingga dimaafkan oleh suaminya."Sehingga kini, setiap kali saya terkenang kepadanya, air mata saya akan mengalir di pipi. Saya akan bermunajat dan memohon keampunan daripada Allah.


Hanya satu cara saya fikirkan untuk menebus kesalahan itu, iaitu dengan mendidik anak-anak agar menjadi mukmin sejati. Agar pahala amalan mereka akan mengalir kepada ayah mereka. Hanya itulah khidmat yang dapat saya berikan sebagai isterinya. Itulah harapan saya... semoga Allah perkenankannya.


2003, Sumber dari Nur 07

Rabu, 4 November 2009

BESDAY MAK HARI NIH....




Hari ni genap usia mak 63 tahun, keadaan kesihatan mak kurang memuaskan sejak kebelakangan ni. Jumaat 2 minggu lepas mak jatuh tangga ketika nak p kedai, puas sebelum ni aku nasihatkan mak supaya jangan keluar sorang2 tapi mak kata bosan duk kat umah tak buat apa ye lah sekarang kami tinggal di rumah flat bukan rumah kampung, kesan dari itu kaki mak bengkak dan tulang lututnya retak sikit, malam tu abang aku Mail bawak mak ke GH untuk rawatan, mujur mak tak di tahan wad.




Berbalik pd ulang tahun mak, tahun ni macam tahun lepas juga rasanya kami adikberadik tak dapat nak meraikan ulangtahun kelahiran mak.. gambar2 ni masa sambutan hari ibu tahun lepas kami adikberadik raikan mak... masa tu aku baru saja disahkan mengandungkan buah hati pengarang jantungku Ahmad Arif yang kini berusia 11 bulan...



pagi tadi selesai mandi dan nak bersiap ke tempat kerja aku hulur tangan pada mak, mak pelik dan tanya nak apa kau kata lah nak salam, mak pelik sbb kuar je bilik air aku terus nak salam dia, bila salam aku di sambut aku ucap selamat ulang tahun kelahiran, mak boleh tanya sape punya besday? aku ketawakan mak rupanya mak tak ingat hari ni hari lahir mak...

Apa ye nak belikan mak? dalam keadaan kegawatan ekonomi (poket aku kering walau masih awal bulan) biasanya kami akan belikan baju @ pun barang2 lain yang boleh mak pakai... tapi tahun ni rasanya aku cuma dapat berdoa supaya mak sihat dan murah rezki serta panjang umur!

"YA ALLAH KAU PANJANGKANLAH USIA IBUKU DAN MURAHKAN LAH REZKINYA SERTA BERIKANLAH DIA KEBAHAGIAAN DI DUNIA DAN AKHIRAT...AMIN"


Isnin, 12 Oktober 2009

Bersua Kembali Sahabat2ku....

Kepada sahabat2 yang dikasihi....
terlalu lama rasanya blog ini tak di jengok2.. ini kerana kesibukan aku menguruskan buah hati pengarang jantung ku... Ahmad Arif kerap keluar masuk hospitaal kerana masalah paru2. Arif anak yg ceria tak lokek senyuman dan ramah orangnya tp tak siapa sangka dia sebenarnya sakit.... Pada asalnya di masukkan ke wad hanya kerana jangkitan kuman kemudian di sah kan asma kini paru2 kirinya bermasaalah....

17 Sept 2009/27 Ramadhan 1430
Aku membawa Arif ke klinik pakar klinik pediatrik HKL, tak sangka hari itu Arif di tahan kerana dia bernafas laju, sebaik doktor menasihatkan supaya tinggal di wad airmata aku bergenang tp aku tahan supaya tidak tumpah di hadapan doktor... Bayangkan 3 hari lagi ummat Islam akan menyambut kedatangan syawal.... hendak tak hendak aku terpaksa akur dengan nasuhat doktor kerana bimbang keadaan Arif bertambah lebih teruk... Ketika Takbir raya bergema aku tak dapat menahan airmataku, kebetulan suaamiku beraya di Terengganu, mlm tu sblm bertolak pulang dia telifon aku sebak sbb taak dapat kucup tangan sang suami di pagi syawal tp demi Arif aku tabahkan hati...

Begini lah keadaan Arif ketika di wad,
1 syawal kesedihan kami terubat bila keluarga datang menjengok, mak aku pulak tiap2 hari datang menjengok cucunya... tapi pd ptg 3syawal naluri keibuanku sekali lg terluka pedih bila doktor yang merawat Arif meminta persetujuan untuk membuat skop (memasukkan sejenis wayar yang di ujungnya ada kamera) pd Arif, doktor minta aku berbincang dengan suamiku... aku tak tahu apa yang patut aku buat suamiku tak dapat dihubungi mungkin disana tiada line. aku nekad walaupun keputusan yg aku buat ini berat, doktor juga memberitahu tntg risiko2 yg bakal dihadapi. aku jadi bertambah takut bilaa doktor tempah katil di PICU untuk Arif takut2 berlaku sebarang yang tak di ingini..
Mlm tu juga aku menandatangani borang persetujuan setelah berusaha berkali2 menghubungi suamiku.. suamiku redho jika itu yg terbaaik untuk Arif. Pagi keesokan harinya Arif aku hantar sampai ke dewan bedah, saat itu hanya Allah yang tahu betapa sukarnya aku untuk melepaskan Arif (menangis lagi aku).
sejam kemudian aku di panggil semua selesai Alhamdulillah.... Wad PICU juga tak di perlukan untuk arif.. keesokannya arif di benarkan pulang kerana tarikh temujanji CT SCAN jatuh paada 5 Okt jadi Arif perlu masuk wad semula petang 4 Okt...
4 Okt 2009/15 syawal 1430
Tepat jam 6 petang aku dan suamiku bawa arif ke wad KK5 Institiut pediatrik HKL, Arif di tempatkan di katil yg sama, jam 10 mlm Arif di beri ubat dos yg pertama kemudian bermula jam 4 pagi Arif perlu berpuasa untuk ujian CT SCAN pd jam 10 pg, dos ke dua di berikan pd jam 8 pagi.... Pada awalnya Arif masih mahu bermain2 tapi bila jam menunjukkan pukul 9.35 pagi dia mula menangis minta susu, aku pujuk tapi dia semankin kuat menangis, melihat keadaan Arif yg menangis tak berhenti doktor yang merawat Arif minta jururawat beri ubat tidur memandangkan jam 10 Arif akn jalani ujian, 15 minit selepas mkn ubat tidur Arif tidur, kami di bawa dengan aambulan di iringi 2 org jururawat ke bilik ujian...
Sampai di sana aku lihat ramai yg sedang menunggu giliran, jururawat di sebelahku asyik berdoa supaya Arif tak terjaga kerana hampir sejam dia tidur, bila tiba giliran Arif sebaik di letakkan di atas tmpat untuk di scan dia bangun dan terus senyum mengagah orang di sekeliling dia, aku tak terkata, terpaksa lah kami keluar memberi giliran pd org lain, dos ubat tido ke 2 di beri pada Arif, Puas aku ulik supaya tidur tapi Arif lawan rasa ngantuknya.. hampir setengah jam baru lah Arif tidur kembali, kami pun segera bawa ke bilik ujian. Alhamdulillah semua berjalan lancar.

Jumaat, 31 Julai 2009

wasiat untuk isteri tersayang


Semoga cerita ini dapat kita ambil sebagai pengajaran. InsyaAllah.
Buatsemua, pada yang dah berkahwin, baru nak kawin ataupun akan kawin nanti, kisah nie biarlah tersemat di dalam jiwa.
Kira-Kira 15 hari yang lalu, seorang hamba Allah , telah pun kembali ke rahmatullah secara mengejut (kerana sakit jantung). Allahyarham adalah merupakan seorang yang amat dihormati dan disegani di kampung beliau. Semasa jenazah Allahyarham diletakkan di ruang tamu rumahnya sementara menunggu untuk diuruskan oleh saudara mara dan sahabat handai, isteri Allahyarham tidak berhenti-henti meratapi jenazahnya sambil merungut-rungut. Si penulis (penulis asal cerita ini) yang kebetulan anak saudara Allahyarham, ada di sebelah balu Allahyarham pada ketika itu. Beliau merasa amat hairan dengan sikap balu arwah itu. Si balu sepatutnya membaca
ayat-ayat suci al-Quran untuk dihadiahkan kepada arwah. Kira-kira 10 minit kemudian, kakak ipar arwah (kakak balunya) pun sampai. Beliau turut merasa hairan dengan sikap adiknya yang meratapi dan merungut itu, lantas beliau melarang adiknya berbuat demikian sambil bertanya akan sebabnya. Penulis yang masih berada di situ merasa amat terkejut
apabila mendengar jawapan yang diberikan oleh balu Allahyarham itu.

Antara jawapannya ialah:
Suaminya tidak membuat surat wasiat (yang
sebenarnya ada). Tanah pusaka milik suaminya tidak sempat ditukarkan ke nama beliau dan anak-anaknya. Suaminya tidak sempat memindahkan saham syarikat suaminya bersama-sama adik-adiknya kepada beliau (Allahyarham memegang saham sebanyak 50% dan 5 orang adik-adiknya memegang 10%
setiap seorang).

Untuk makluman, arwah adalah seorang yang agak berjaya dalam perniagaannya. Syarikat yang diuruskan oleh arwah sangat maju dewasa ini.
Di samping itu, arwah memiliki kira-kira 12 ekar tanah di pinggir Putra Jaya dan kira-kira 50 ekar di sekitar kawasan Sepang/Dengkil.
Setelah seminggu arwah dikebumikan, peguam arwah memanggil waris-warisnya untuk dibacakan surat wasiat arwah. Penulis juga turut dipanggil tanpa mengetahui akan sebabnya. Allahyarham mempunyai 4 orang anak, yang sulong masih lagi bersekolah di tingkatan 4 manakala yang bongsunya berusia 6 tahun.

Antara kandungan surat wasiat Allahyarham ialah :

1. 30% syer perniagaannya diserahkan kepada anak saudara perempuannya yang
juga ahli perniagaan, dan>20% lagi diagihkan sama rata kepada anak-anaknya
dengan anak saudara perempuannya sebagai pemegang amanah.

2. Tanah pusakanya seluas 10 ekar di pinggir Putra Jaya dibahagikan sama
rata kepada anak-anak perempuannya (2 orang) dan 2 ekar untuk anak saudara
lelakinya yang juga pemegang amanah untuk anak-anak perempuannya. Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah.

3. Saham-sahamnya diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut
hukum syarak, dan diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%.

4. Wang tunainya di bank persendirian diamanahkan kepada kakaknya untuk menampung pembiayaan anak-anaknya jika isterinya tidak berkahwin lagi.
Jika isterinya berkahwin lagi, beliau meminta peguamnya meminta mahkamah
memberikan hak penjagaan anak-anaknya kepada kakaknya.

5. Rumah dan tapak rumahnya diwakafkan untuk anak-anak yatim Islam dan sebuah surau, dan hendaklah diserahkan kepada Majlis Agama Islam.

6. Harta-hartanya yang lain iaitu 2 buah kereta diberikan kepada adik lelakinya yang ketiga dan kelima, manakala baki tanah 20 ekar dibahagikan sama rata kepada adik-adik dan kakaknya.

Setelah selesai wasiat tersebut dibaca, isterinya membantah keras kerana
tiada satu pun harta yang diserahkan kepadanya melainkan sebuah proton saga yang tidak dimasukkan dalam wasiat tersebut (yang memang digunakan oleh isterinya). Belum sempat isterinya terus membantah, peguam Allahyarham membacakan satu kenyataan mengenai isterinya yang terkandung dalam wasiat itu.

"Isteriku tidak akan kuberikan apa-apa kecuali pengampunan. Terlalu banyak
dosanya kepadaku. Maka pengampunan adalah hadiah yang paling berharga.
Tidak pernah aku merasa masakannya sejak mula berkahwin walaupun pernah
aku suarakan. Tiada belas kasihan terhadap aku, baik semasa sakit apatah
lagi jika aku sihat. Herdik dan tengking kepada aku dan anak-anak adalah
lumrah. Keluar rumah tidak pernah meminta kebenaran daripada aku. Makan dan minum anak-anak adalah tanggungjawab bibik (pembantu rumah). Kain bajuku tidak pernah diuruskan, dan yang paling menyedihkan, tiada mahunya dia mendengar pandangan dan nasihatku untuk kesejahteraan rumahtangga.
Kebahagiaan aku selama ini hanya dengan amalanku, tugas seharianku, anak-anakku dan adik-beradikku, terutama kakakku (yang sebagai pengganti ibu)."

Selepas peguam Allahyarham membacakan kenyataan itu, barulah penulis faham
mengapa balu Allahyarham begitu meratap dan merungut semasa berada disisi jenazahnya. Marilah kita renungi bersama. Semoga dengan apa yang terjadi di atas, akan memberikan satu pengajaran yang berguna kepada kitasebagai umat Islam.

She should be thankful...she got the forgiveness from her husband.
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

Wallahua'lam

Khamis, 30 Julai 2009

Hospital lagi..*demam n batuk*

Hampir 2 minggu aku menghuni wad kanak-kanak di institiut pediatrik KL.Sebulan 3x anak aku masuk wad, Dalam pada itu bermacam2 keadaan pesakit yang aku dapat lihat, diantaranya penyakit sawan tarik, asma dan jantung yang lain lebih kepada demam dan jangkitan kuman paru2.

Kali ni anakku arif masuk ke wad ni kerana demam dan batuk yang teruk, 3 malam arif tak boleh tido d sbb kan batuk, kalau tido pun mesti terjaga kerana tersedak kan kahak yang banyak... hari pertama di wad arif di tempatkan di bilik no7 (bilik pemerhatian). Dalam bilik tu cuma 4 pesakit aku tengok semuanya dalam keadaan yang teruk juga lah.. hati aku tersentuh ketika melihat kakak di hadapan ku.. aku sedikit pelik kerana melihat dia menjaga 2 org sekali anak dlm bilik tu, bila aku tanya rupanya anak dia yang kecil tu tidak sakit apa2, tp kerana masih menyusu badan dan tak ada org nak menjaganya jd terpaksalah di bawa bersama menemani abangnya. Kesian anak kecil itu ia terdedah kepada bermacam penyakit kerana menemani abangnya yang sakit sawan dari kecil lagi.

Aku bersyukur krn arif tidak seteruk anaknya, tetapi hati aku tetap runsing memikirkan arif yang masih tidak di ketahui keputusan darahnya.. kali ni doktor takut2 kena denggi.. pening aku tengok keadaan arif yang berwayar di badan dan memakai oksigen.
tapi bila kenang balik kelakar pun ade jugak.. petang hari pertama aku di wad suami ku ketika itu outstation ke kedah, jadi dia minta anak tiri ku Norazam datang menjengok adiknya.. ketika Azam dukong Arif aku tengok carta oksigen Arif di monitor satu line saja.. aku pandang muka arif ok je tp knp monitor tunjuk tak ada oksigen.. kelam kabut jugak la aku, bila aku cek rupanya alat yang di pasang di kaki arif tercabut n rosak kerana arif tendang.. malam tu saja arif rosakkan 2 bnda tu.. aku bgth nurse tak payah lah pakai bnda ni dah 2 arif rosakkan...

Seminggu lebih duduk wad arif di benarkan pulang dengan di bekalkan pam untuk asma,
so skrg aku kn pam arif hari2 lah.. kadang2 arif seronok kadang2 menangis x selesa....

Sbnrnya banyak lagi yang nak d cerita tapi masa tak mengizinkan....


Selasa, 30 Jun 2009

SABAR ITU INDAH

Seringkali aku bersyak wasangka pada insan yang aku cintai, knp lah aku bersikap sedemikian? teringatkan pesanan sahabat2 yang begitu memahami agar aku lebihkan bersabar kerana "sabar itu separuh dari iman".
Peristiwa malam tadi masih lg aku muhasabahkan, Sekitar jam 10.15pm aku membuat panggilan telifon kepada suamiku. "Abang Assalamualikum!" Setelah salam ku di jawab aku segera bertanya lagi, "Abang kat maner nih?" Balas suamiku pula: "on the way balik la ni"
Tepat jam 10.45 suamiku sampai tapi tidak naik ke rumah dia hanya buat panggilan dari bawah blok umah ku dan minta aku turun untuk mengambil susu anak yang aku pesan. Perasaan marah kembali menguasai diriku... Marah kerana suamiku tidak mahu naik menjenguk anak sangka burukku. ish teruk betul aku nih!
Ketika menuruni anak tangga ke bawah aku pujuk diriku supaya bersabar, bersua sahaja dengan suamiku aku memaniskan muka dan bersalam dengannya. Sambil tersenyum aku bertanya
"knp abg mcm mrh jer penat yer?" aku sorok perasaan marah dengan senyum meleret, tanpa jawapan suamiku berkata "p lah naik dulu nanti abang balik nak menarik skit nih!" Serta merta keluar di fikiranku benarlah kata teman2 sabar itu indah! Andaikata tadi aku terus marah tanpa usul periksa bukan kah tidak manis dalam hubungan suami isteri... YA ALLAH berikan lah hambamu ini kesabaran yang tinggi dalam mengharungi kehidupanku yang "SEMANIS MADU TAK SEPAHIT HEMPEDU"

{Mungkin bagi kawan2 yang tak tahu kisah hidup saya tidak faham kenapa saya bersikap demikian bila suami saya tak naik rumah.. tp tak ape mana yang tahu, saya sekadar nak meluahkan ape yang bermain di fikiran.}

Khamis, 25 Jun 2009

Ingatkan lah aku...

Sekitar jam 6.00 pagi aku terjaga dari lena ku, berat betul mata ni, semalam aku dan Arif tido awal, aku menoleh kearahnya yang masih lena di ulit mimpi, mimpi apa lah agaknya si Arif ni, mimpikan abahnya kot agak ku. kesian Arif jarang dapat bersua dengan abahnya, kalau jumpa pun sekejap sahaja, abahnya lebih banyak masa di habiskan di rumah umminya (maduku) kerana di sana lebih memerlukan.
Setelah aku selesai berkhidmat pada diri dan bersiap untuk ke tempat kerja Arif masih lena lagi lalu ku angkat untuk di hantar ke rumah pengasuh. Arif terjaga tapi bunyi nafasnya kuat, lelahnya datang lagi, risau juga tapi di sebabkan dia sentiasa tersenyum aku lega sedikit, Arif tetap aku hantar ke rumah pengasuh dan aku bagitahu pada pengasuhnya supaya beritahu sekiranya arif bertambah teruk lelahnya.

Dalam perjalanan ke tempat kerja aku asyik teringat kan Arif, aku sebak kerana Arif tak dapat aku jaga ketika ini dan kenangkan keadaan kami berdua yang jarang dapat bersama dengan orang yang kami sayang.
Teringat ketika arif di masukkan ke wad akibat demam dan jangkitan kuman pada paru-paru, suamiku tidak dapat di hubungi kerana hp dia hilang, aku jadi cuak! cuba bersabar demi anak yang terlantar sakit, Harapan dan doaku semoga di sebalik apa yang terjadi ada hikmah yang tersembunyi. aku sentiasa pujuk hatiku dengan berkata seteruk2 aku ada lagi orang lain yang lebih tidak bernasib baik dari ku. Kerana tuntutan kerja dan sedikit pergolakan di sebelah maduku suamiku tidak dapat selalu bersama dengan kami ber2. aku cukup memahami masalah suamiku tetapi kadang kala aku jadi hilang sabar. Aku tak mahu lagi terlepas kata2 yang buat suamiku terluka aku akan cuba bersabar kerana kata suamiku
"untuk menuju bahagia bukan mudah dan kita perlu melalui segala macam onak dan duri, bersabarlah kerana sabar itu indah".
Tujuan aku meluahkan rasa di sini bukan lah untuk bercerita masalah rumahtangga atau sebaliknya dan tidak juga untuk memburuk2kan suamiku, tapi aku berharap dengan cara ini hati ku menjadi tenang disamping kawan2 mungkin dapat menitipkan sedikt kata2 semangat ataupun nasihat.. suamiku seorang yang bertanggung jawab dan penyayang cuma kami mengalami sedikit masalah kehidupan seharian. biasalah hidup berpoligami dan bermadu ni... berbesar hatilah andai kawan2 dapat meninggalkan sedikit kata2 semangat mahupin nasihat untuk aku yang serba kekurangan ini..

Rabu, 24 Jun 2009

Dimanakah Maruah Agama Islam Kita?

Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju beberapa hari lepas. Seorang pemuda Islam yang berkerja sebagai 'cashier' di pasaraya tersebut telah menumbuk seorang lelaki cina. Ini berlaku kerana ketika pemuda cina tersebut sedang membayar harga barangan, pemuda Melayu ini menegur pemuda Cina tersebut mengenai gambar baju yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut. Gambar itu ialah seekor babi yang sedang memakai serban di samping seekor anjing yang memakai tudung lambang agama Islam. pemuda Melayu itu bertanya gambar apakah yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut.
>>>>>> Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu terus menjawab sambil menunjuk ke arah gambar bajunya dengan mengatakan babi yang memakai serban itu ialah Muhammad dan anjing yang memakai tudung itu ialah Khadijah. Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini dengan tidak disangka2, menumbuk muka si Cina tersebut.
>>>>>> Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian pemuda Cina itu memaki hamun lalu datanglah Manager Carrefour yang juga beragama Islam lalu
>>>>>> memecat lelaki Melayu tadi.Malangnya, Manager tersebut bukan hanya memecat pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah agama Islam, tetapi turut memaki hamun pemuda Melayu itu dengan kata2 kesat. Pemuda Melayu ini pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat, tetapi turut di maki hamun oleh saudara
>>>>>> seislam yang di sangkanya akan turut manjaga maruah orang Islam selepas dihina oleh laki Cina tadi.
>>>>>> Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk di saman oleh Cina tersebut. Beliau bukan takut malah tidak sabar2 untuk menunggu disaman oleh Cina tersebut kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana bertindak demikian.
>>>>>> Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut di contohi kerana ingin menegakkan agama Islam. Pada anda, berhati2 la..kerana saya percaya,
>>>>>> tshirt yang di pakai oleh Cina tadi adalah salah satu strategi orang2 kafir untuk menjatuhkan maruah Islam.

Rabu, 10 Jun 2009

Ulang tahun Perkhawinan kami


Selamat Hari Bapa Suamiku,
Semoga Ikatan Kasih Sayang Yang Kita Bina Di Redhoi ALLAH...

TAULADAN

TENTERA ALLAH LALAT

Sebuah cerita yang diterima dari Husain yang didengarnya dari Abdullah, dari sua'id bin said dari Abu Muhayyah, beliau berkat: "searang lelaki telah bercerita kepadaku, "Kami ada satu rombongan pergi mengembara, antara kami ada seorang yang memaki Abu Bakar As Siddiq r.a. Kami sudah menghalangnya tetapi dia tidak memberhentikan perbuatannya. Di tengah jalan kami berhenti kerana berasa terlalu penat. Ada antara kami yang manfaatkan masa untuk berehat, minum air dan sebagainya.
Kawan kami yang memaki S.Abu Bakar As Siddiq tadi pergi agak jauh sedikit mungkin membuang air besar.
Tiba-tiba kami dikejutkan dengan teriakannya yang kuat meminta tolong. Kami fikir mungkin dia dipatuk ular atau disengat lebah. Kami berkejar kearahnya. Rupa-rupanya dia di serang oleh segerombolan lalat yang ganas seperti bangkai yang di kerumuni lalat. Kami sedaya upaya menolongnya tetapi sengatan lalt itu leih bisa dari sengatan lebah. Kami terpaksa lari dari tempat itu. Setelah lalat-lalat tersebut pergikami dapati ada bahagian tubuh badan kawan kami yang terputus. Inilah balasan kepada orang yang menghina sahabat Rasulullah s.a.w
wallahua'lam.

Jumaat, 29 Mei 2009

SABDA JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD S.A.W


"Pada hari Qiamat nanti Allah sw.t akan menumbuhkan sayap kepada segolongan umatku. Mereka terbang dari kuburnya menuju ke syurga. Mereka bersenang-senang dan bersukaria dalamna sesuka hati mereka. Para malaikat bertanya kepada mereka: "Apakah kalian melihat kisah (perhitungan amal)?" Mereka menjawab: "Kami tidak melihat hisab. Para malaikat bertanya : "Apakah kalian melihat sirat (titian)?" Mereka menjawab: "Kami tidak melihat adanya sirat. Para malaikat bertanya: "Apakah kalian melihat jahannam?" Mereka menjawab: "Kami tidak melihat apa pun". Para malaikat bertanya: "Kalian dari umat siapa?" Mereka menjawab:"Kami dari umat Muhammad s.a.w. Para malaikat berkata: "Dengan nama Allah, kami minta kepada kalian terangkan lah kepada kami, amal apa yang pernah kalian lakukan selama di dunia.Mereka menjawab: "Ada dua perkara yang kami beregang teguh sehingga menyebabkan kami mencapai kedudukan seperti ini dengan anugerah rahmat Allah. Para malaikat bertanya: "Apakah kedua-dua perkara itu?" Mereka menjawab: "Apabila dalam keadaan bersendirian, merasa malu melakukan maksiat. Kami redha menerima pembahagian sedikit yang di berikan kepada kami. Para malaikat berkata: "Kalian memang berhak menerima semua ini"

(Riwayat ibnu hibban dari anas r.a)

Rabu, 27 Mei 2009

Berfikir sebelum bertindak

"AKAL merupakan tempat berfikir pemberian ALLAH yang paling berharga kepada manusia, AKALlah yang membezakan antara manusia dengan haiwan. Menurut AGAMA jika tidak berfungsinya akal akan menyebabkan akal manusia itu BEKU dan tidak berFUNGSI dengan baik"

Kasihan mak...


Semalam sampai saja kat rumah mak bagitahu yang dia ada mengidap penyakit baru, aku terkejut tapi buat muka selamba je..
"Sakit ape mak?"
ntah lah jwb mak sambil menghulur sekeping surat dari hospital, rupanya mak menghidap masalah usus, dan memerlukan rawatan segera pada pertengahan bulan tujuh ini, teringat tahun sudah mak tiba-tiba tak sedar diri meracau-racau, ape yang mak cakapkan tak masuk di akal minta di buat benda2 yang bukan2.perkara yang sama juga berlaku ketika mak berada di rumah kakakku, bila berulang 2 kali suami kakakku membawa mak ke hospital.
Bila sudah sampai hospital baru lah terjawab segala persoalan rupanya mak kurang gula dalam darah akibat terlalu berpantang makan.
Terbaru mak di masukkan ke hospital kerana tekanan darah rendah pula,
juga kerana terlalu berpantang.
kasihan mak, kalau la dapat di pindahkan penyakit mak pada aku, aku sanggup. mak terlalu istimewa dan tiada pengganti...
SABAR YA MAK... Darna selalu doakan mak....

Isnin, 25 Mei 2009

Jumaat, 22 Mei 2009

MENTAATI IBUBAPA

TAAT kepada kepada IBUBAPA satu amalan yang amat tinggi dalam ISLAM,
RASULULLAH meletakkan sebagai TINGGI daripada BERJIHAD!!!

Khamis, 21 Mei 2009

Anakku Buah Hatiku...

ader cam ustaz tak???








Dah pandai meniarap!!!
tak lama lagi arif nak merangkak plak...








Arif ngan kette baru, lawakan?
nak p jalan2 cari abah!!!

{BAITUL MUSLIM}



RESEPI PERKHAWINAN BAHAGIA

# Penuh pegangan teguh kepada Allah dan ajaran agama
# Rasa cinta dan kasih sayang yang sentiasa membara
# Rasa kesyukuran dan ketakwaan
# Rasa tanggungjawab
# Daya penambat hati (daya tarikan termasuk penawar dan pelembut hati)
# Penuh puji-pujian, kemesraan dan gurau senda
# Kemanusiaan
# Keyakinan diri masing-masing, dorongan dan sokongan
# Rasa kepuasan
# Budi bahasa
# Perasaan bertimbang rasa
# Tolak ansur dan toleransi atas segala kesilapan dan kelemahan kedua pihak
# Sirami selalu dengan ucapan terima kasih
# Peruntukan kewangan yang mencukupi
# Dua orang anak kecil sekurang-kurangnya
# Amalan pengucapan "maafkan daku"
# Secubit campurtangan mentua
# Curahkan kerjasama yang perlu dan kesdiaan kerja berpasangan dan perkongsiaan

Adun dengan cermat semua bahan-bahan di atas dan asingkan rasa cemburu,curiga, sikap mengkritik,sikap marah dan sakit hati. Hiaskan dengan bunga-bunga cinta yang segar dan panaskan dengan bara api kesetian dan kejujuran. Akhirnya amalkan resepi ini selalu sehingga ia menjadi kebiasaan, tabiat dan sikap kita ke arah mewujudkan sebuah perkhawinan bahagia bagi melahirkan sebuah keluarga bahagia.

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...