Ahad, 27 Mac 2011

Tamparan seorg ustaz!!!


Seorang pemuda yang sudah lama menuntut di luar Negara kembali ke tanah air. Tibanya di rumah, dia meminta bapanya mencarikan seorang guru agama, ustaz ataupun sesiapa sahaja yang dapat menjawab tiga pertanyaannya,
 Akhirnya bapa pemuda itu mendapatkan seorang ustaz.   
Pemuda : Ustaz ini siapa? Bolehkah ustaz menjawab pertanyaan- pertanyaan saya? 
 Ustaz : Saya hamba Tuhan dan dengan izinnya saya menjawab pertanyaan saudara. 
 Pemuda : Ustaz yakin? Sedangkan profesor dan ramai orang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya. 
 Ustaz : Saya akan cuba sedaya upaya mampu.
 Pemuda : Saya ada tiga pertanyaan iaitu: 
  1. Sekiranya Tuhan itu ada, tunjukkan kepada saya yang Tuhan itu wujud 
  2.  Apa yang dinamakan takdir, 
  3. Sekiranya syaitan diciptakan dari api, kenapa dimasukkan ke neraka yang diperbuat daripada api, tentu tidak menyakitkan syaitan. Sebab mereka mempunyai unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir?  
 Tiba-tiba ustaz itu menampar pipi pemuda tadi dengan keras.   
Pemuda : Kenapa marah saya? (sambil mengusap pipi, menahan sakit)   
Ustaz : Saya tidak marah.. Tamparan itu adalah jawapan saya atas tiga pertanyaan yang saudara ajukan kepada saya.  
 Pemuda : Macam mana pula?   
Ustaz : Bagaimana rasanya tamparan saya?   
Pemuda : Tentu sakit.   
Ustaz : Jadi saudara percaya sakit itu ada?  
 Pemuda : Sudah tentu!  
 Ustaz : Tunjukkan saya sakit itu?   
Pemuda : Tentu tidak boleh.   
Ustaz : Itulah jawapan soalan pertama. Kita semua rasa kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat kewujudannya.   
Ustaz : Apakah malam tadi saudara bermimpi ditampar oleh saya?  
 Pemuda : Tidak.   
Ustaz : Saudara pernah terfikir akan menerima tamparan daripada saya hari ini?   
Pemuda : Tidak.   
Ustaz : Itu yang dinamakan takdir. Tangan yang saya gunakan menampar saudara dibuat daripada apa?  
 Pemuda : Kulit.  
 Ustaz : Pipi saudara dibuat daripada apa ?  
 Pemuda : Kulit.   
Ustaz : Bagaimana rasanya tamparan saya ?  
 Pemuda : Sakit.   Ustaz : Walaupun syaitan dijadikan daripada api dan neraka juga dibuat daripada api, sekiranya Tuhan menghendaki, maka neraka menjadi tempat yang menyakitkan bagi syaitan.








'

1 ulasan:

Puan Kutu berkata...

pandainya ustaz..memberi jawapan dengan baik sekali:)

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...