Isnin, 14 Februari 2011

Petua mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah

Dibawah adalah petua mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah~

Setiap ibu bapa muslim sudah tentu kita menginginkan anak-anak membesar dengan sihat dan menjadi insan yang berguna kepada bangsa dan agama, Namun sebagai ibu bapa kita harus mencorakkan mereka sejak mereka masih bayi.


Rasulullah saw bersabda:
"Sesungguhnya setiap bayi yang lahir itu fitrah(suci). Kedua ibubapanyalah yang mendidiknya menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi."
Anak-anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih,bersih. maka ibu bapalah yang membentuk anak itu samada mahu menjadi seorang yang mentaati perintah Allah swt atau sebaliknya.setiap ibubapa harus bercita-cita untuk menjadikan anak-anaknya soleh solehah. Madrasah bagi anak-anak adalah bermula dari rumahnya sendiri dan ibubapa adalah guru terbaik untuk anak-anak ditarbiyah.

Berikut adalah tips-tips yang dianjurkan dalam mendidik anak mengikiut cara Islam:

~Ketika ibu mengadung ia haruslah banyak beribadah,membaca quran, terutama surah-surah seperti Yusuf, Luqman, Yassin dan Mariam.
~Ketika bayi lahir, diazankan bagi bayi lelaki dan diqamatkan bagi bayi perempuan,masukkan manisan ke dalam mulutnya,masukkan dengan jari telunjuk kanan dan ditekan ke langit-langit dan gerakkan ke kanan dan kiri, cukur rambutnya untuk menguatkan ingatan, beri nama yang baik dan adakan aqiqah pada hari ke tujuh setelah melahirkan.
~Menyusukan bayi sendiri sehingga berumur 2 tahun dengan menjaga adab seperti berwudhuk, membaca selawat dan berzikir ketika menyusukan bayi.
~Apabila anak sudah boleh menyebut perkataan ajarlah perkataan pertama itu dengan menyebut nama "Allah". Apabila lafaz Allah yang pertama disebut maka Allah swt akan membangkitkan kita dengan wajah bercahaya seperti bulan purnama di padang masyhar nanti.
~Ajar adab-adab dan sunnah seharian seperti adab tidur, adab makan, adab tandas dan sebagainya.
~Adakan majlis ilmu seperti majlis taklim setiap hari, ceritakan kisah kehidupan nabi dan para sahabat,bentangkan takaza-takaza agama, beritahu pada anak-anak tentang usaha dakwah, tanggungjawab berdakwah sehingga anak-anak dapat menyedari kepentingan dakwah tersebut.
~Segala perbuatan atau percakapan kita dengan anak-anak, hendaklah dihubungkan dengan kebesaran Allah.

Ada 4 cara untuk meningkatkan keimanan anak-anak kita iaitu:

1. Dengan cara melihat
2. Dengan cara mendengar
3. Dengan cara berfikir
4, Dengan cara bercakap

`Anak-anak bersifat ingin tahu dan beritahu mereka ganjaran-ganjaran yang mereka terima apabila melaksanakan perintah Allah dan ceritakan juga suasana kehidupan akhirat.

~Ada 3 peringkat dalam mendidik anak

1. Peringkat bawah 7 tahun.
~ jadikan anak seperti raja, maksudnya mengikut keinginan dan cara mereka selagi tidak keterlaluan seperti dalam bergaul, bermain sesuai dengan perkembangan diri mereka..serta memberi pujian dan sanjungan pada mereka.

2. Peringakat 7-14 tahun
~ jadikan anak seperti hamba, maksudnya di waktu ini kita boleh memerintah anak-anak untuk mematuhi perintah Allah seperti bersolah dan seandainya anak-anak tidak menuruti maka kita boleh merotannya..

3. Peringkat 14 tahun ke atas
~ jadikan anak seperti kawan kita, maksudnya berkongsi segala masalah yang dihadapi anak-anak dan apa sahaja sesuai dengan umurnya. pendekatan lebih kepada mendengar permasalahan mereka dan berkongsi pendapat dengan mereka.

Mudah-mudahan dengan didikan seperti ini kita mampu melahirkan anak yang soleh-solehah,hafiz-hafizah, alim-alimah serta menjadi daei-daeiyah. InsyaAllah..

4 ulasan:

sumpit berkata...

Gud luck....penilaian sdg dijalankan di FB gak..mtk kwn2 like dan share notes anda....

Tanpa Nama berkata...

Godddd.....

Tanpa Nama berkata...

Ijin share ya.....InsyaAllah berguna bagi para ibu ibu semua...

Me And The Boyz berkata...

Saya mintak share dekat blog saya ye.tq

Kelas 16 June 2013

Kelas 16 June 2013
Kami yang hadir

Popular posts

Idola-idolaku

Idola-idolaku
Pemberi inspirasi

Susur Galur Moyangku

Susur Galur Moyangku
Nak balik dah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apa Kata Sahabat Ibu

Get widget here

chat

Siti Darna & Atan Ahmad. Dikuasakan oleh Blogger.
 

~ Sihat Untuk Beribadah With Ibu Arif ~ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal