Isnin, 22 September 2014

Rahsia Sperma yang perlu anda tahu!

Sperma adalah sesuatu yang mengkagumkan dan banyak rahsia yang belum kita ketahui. Salah satu rahsianya, sperma hanya boleh berenang ke depan dan tidak boleh undur ke belakang. Bagaimana pula rahsia kitaran kehidupan bagi sperma ?

 

Sperma memiliki kitaran kehidupan tertentu mengenai berapa waktu yang diperlukan agar matang dan juga berapa lama sperma bertahan di dalam tubuh (rahim) bagi seseorang perempuan. Hal ini boleh membantu seseorang memahami lebih lanjut tentang sperma.

 

Seperti petikan dari Foxnews, Dr David Shin, Ketua pusat kesihatan seksual dan kesuburan di jabatan urologi dari Hackensack University Medical Center di New Jersey menyatakan beberapa rahsianya:

  1. Sperma dihasilkan di testis dan memerlukan waktu selama 10 minggu untuk menjadi matang. Sperma yang matang ini boleh menunggu selama dua minggu di organ yang disebut epididimis (tempat penyimpanan sperma), organ ini berada di atas testis.

  2. Berat dari sperma manusia sebesar 55 mikron (mikrometer atau sepersejuta meter).

  3. Sperma ini sendiri berasal dari bahasa Yunani yang bermaksud ‘biji atau benih’, yang hanya boleh berenang ke depan dan tidak boleh berundur.

  4. Bentuk sperma yang normal memiliki kepala dan ekor, sedangkan yang abnormal memiliki dua kepala atau dua ekor.

  5. Laki-laki yang sihat akan menghasilkan 70-150 juta sperma sehari. Sperma ini terdapat dalam air mani yang mana rata-rata volume air mani normal yang dihasilkan pada ejakulasi adalah 2-5 ml (setengah hingga 1 sudu makan ukuran standard).

  6. Dari setiap cairan semen (air mani) hanya terdapat sperma sebanyak 5 persen. Kebanyakan cairan semen ini terdiri dari cairan yang memberikan nutrisi serta menjadi pelindung pada masa sperma masuk melalui saluran reproduksi perempuan.

  7. Sperma mampu bergerak rata-rata sejauh 1-4 milimeter per minit. Untuk menempuh perjalanan menuju sel telur di dua tabung falopi, sperma memerlukan waktu 45 minit – 3 jam.

  8. Dari sperma yang keluar saat ejakulasi, hanya sekitar 25-50 persen saja yang boleh bergerak maju (ke depan) dengan baik dan kadang kala ada sperma yang memerlukan waktu selama 3 hari untuk mencapai sel telur. Sperma yang sudah masuk ini mampu bertahan hidup sampai 5 hari di dalam rahim perempuan. Keadaan ini membuat seseorang wanita boleh hamil setelah beberapa hari melakukan hubungan seksual.

  9. Sperma ini mengandung Y dan X, sperma Y untuk membuat anak laki-laki dan berenang lebih cepat kerana beratnya lebih sedikit berbanding sperma X (untuk membuat anak perempuan).

  10. Untuk meningkatkan pergerakan dari sperma agar boleh berenang dengan cepat dan baik adalah dengan pengambilan banyak buah-buahan dan sayuran, mengurangi stres, berolahraga secara teratur, memerhatikan berat badan, menghindari penggunaan narkotin dan menghindar minuman beralkohol.

Dan Untuk menjaga kesihatan Sperma anda, anda juga boleh dapatkan:-


Zinc complex kerana Salah satu fungsi zinc yang paling penting dalam badan lelaki ialah ia membantu dalam meningkatkan kualiti sperma. Satu kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa lelaki yang mempunyai tahap zink yang rendah dalam badan, mempunyai sperma yang kurang kualiti, manakala lelaki yang mengambil suplemen zinc, mempunyai sperma yang berkualiti dan subur.

Kesihatan Prostat - Satu lagi peranan penting zinc di dalam badan adalah bahawa ia membantu dalam mengoptimumkan fungsi kelenjar prostat dan membantu mengurangkan potensi mendapat kanser prostat dan pembesaran prostat.

Tahap Testosteron Bekalan zink dalam badan juga membantu dalam peningkatan paras testosteron dalam badan yang penting untuk kehidupan seksual yang baik.

  •  Vitamin E kerana kajian mendapati lelaki yg mengambil 600-800IU vitamin E sehari mampu meningkatkan kiraan sperma mereka

    Co-Q10 membantu untuk meningkatkan jumlah sperma dan meningkatkan kadar pensenyawaan.


    Boleh pilih salah satu untuk anda jadikan supplemen anda, kalau nak amik 33 pun x jadi masalah yang penting cara makan mengikut jadual.

    Nak tanya Nak tahu hubungi saya

Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...