Jumaat, 3 Oktober 2014

Faktor Rahim Dijangkiti Kuman?


Jangkitan kuman dan keputihan

Cervical Erosion dan jangkitan kuman pada faraj mengganggu hubungan suami isteri

Masalah jangkitan kuman dan keputihan

 

Masalah Keputihan 

Biasanya keputihan disebabkan olih jangkitan kuman - kuman2 bakteria, kulat atau yeast..Trichomona, Virus dan lain. Keputihan kadang keluar terlalu banyak menyebabkan banyak gangguan pada wanita.Jangkitan lebih sering berlaku pada wanita gemok yg berpotensi kena kencing manis, yang sedang hamil, pakai alat IUD, atau siapa2 saja. Wanita yang ada erosion pada pangkal rahim dan ia sering dan berulang kali mudah dijangkiti kuman.

Anda munkin mengidap penyakit sedemikian .Olih itu keadaan faraj jadi longgar waktu mengadakan persetubuhan kerana ada lender keputihan yang terlalu banyak.

Dicadangkan anda jumpa pakar sakitpuan untuk diperksa dan buat kepastian apa masalah sebenarnya. Rawatan bergantung pada sebab, kuman perlu diubati dengan ubat antibiotic yangg sesuai, Kegunaan ubat pessary berbentuk saperti peluru yg mengandungi ubat2 untuk membunuh kuman tertentu bolih digunakan dan ia perlu dimasukkan kedalam faraj setiap hari selama 5 hari.

Sitz Bath


Kuatkan immunity dengan makan Vit C dan vitamin E setiap hari . Jika gemok badan, kena usaha kuruskan badan, kurangkan makan karbohaidret dan gula. Lebihkan sayur2 dan buah2 dalam sajian.

Cara menggunakan Sitz Bath

Anda perlu:

• Sitz bath

• tuala bersih dan tuala kecil

• Garam (jika disyorkan)

Satu sitz bath boleh dibeli di farmasi. Jika anda perlu sitz bath selepas pembedahan, meminta kakitangan di hospital jika mereka boleh memberikan anda satu sebelum anda pulang ke rumah.

Sediakan perkara-perkara yang anda perlukan supaya mereka dekat dari mana anda akan menggunakan mandi sitz itu.

Letakkan sitz bath di atas tandas, memastikan bahawa ia sesuai dengan baik dan tidak akan beralih.

Isi sitz bath dengan air suam. Ingatlah bahawa suhu air akan berasa lebih sejuk untuk tangan anda daripada ia akan ke seluruh badan.

Beberapa sitz bath datang dengan beg penyelesaian dan tiub. Beg ini boleh digunakan dengan mengisi dengan air dan tergantung dari cangkuk (di hospital, biasanya tiang IV digunakan) yang lebih tinggi daripada tandas. Tiub A akan berlangsung dari beg itu ke dalam bilik sitz bath untuk menyediakan aliran berterusan air. Gunakan pengapit yang diberikan untuk menghentikan air.

Banyak sitz bath direka dengan lubang untuk mengelakkan overfilling. Air tidak akan melimpah apabila anda duduk di dalam, tetapi akan buang ke dalam mangkuk tandas. Jika menggunakan beg penyelesaian, air akan terus berjalan daripada beg itu dan keluar melalui ruang udara. Jika sitz bath anda tidak mempunyai pengudaraan, berhati-hati untuk tidak terlampau isi ia.

Jika doktor anda telah mencadangkan, tambah garam ke air.

Duduk di sitz bacth selama 10-20 minit, atau seperti yang disyorkan oleh doktor anda.

Apabila selesai, gunakan tuala untuk perlahan-lahan tepuk kawasan kering yang terjejas.

Gunakan mandi sitz anda sekerap yang disyorkan oleh doktor anda; umumnya beberapa kali sehari seperti yang diperlukan untuk mengurangkan ketidakselesaan.

Basuh sitz bacth anda selepas setiap kali digunakan dan keringkan dengan teliti. 

Kebersihan faraj perlu dilakukan dengan kaedah 'douching' dan Sitz Bath yang bolih dipelajari dari doctor atau nurse.

 

SUMBER











Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...