Rabu, 22 Oktober 2014

APA ITU REBOFLAVIN?


Seperti yang kita tahu salah satu kandungan yang terkadung didalam b complex shaklee adalah REBOFLAVIN, apa itu reboflavin? so hari ni ibu nak share apa itu reboflavin yang ibu ambil dari wikipedia...


Riboflavin (Vitamin B2) adalah sebahagian daripada kumpulan vitamin B. Ia adalah komponen utama dalam FAD kofaktor dan FMN dan oleh itu diperlukan untuk pelbagai Flavoprotein reaksi enzim termasuk pengaktifan vitamin lain. Ia sebelum ini dikenali sebagai vitamin G. [2]

Riboflavin adalah bahan pepejal kuning-oren dengan kelarutan yang rendah dalam air. Ia paling dikenali secara visual kerana ia menyampaikan warna untuk vitamin tambahan dan warna kuning kepada air kencing orang yang mengambilnya.

Nama "riboflavin" berasal dari "ribosa" (gula yang bentuk dikurangkan, ribitol, merupakan sebahagian daripada struktur) dan "cat kuning", cincin-bagian yang menyampaikan warna kuning kepada molekul yang teroksida (dari Latin flavus, "kuning "). Bentuk berkurang, yang berlaku dalam metabolisme bersama-sama dengan borang yang teroksida, tidak berwarna.

fungsi

Bentuk-bentuk aktif Flavin mononukleotida (FMN) dan flavin dinukleotida fungsi adenina (FAD) sebagai kofaktor untuk pelbagai reaksi enzim flavoproteine​​:

Flavoprotein rantaian pengangkutan elektron

Dekarboksilasi piruvat dan ketoglutarat memerlukan FAD

Lemak asil CoA dehidrogenase memerlukan FAD dalam asid lemak pengoksidaan

FAD diperlukan untuk penghasilan asid pyridoxic dari pyridoxal (vitamin B6)

Bentuk koenzim utama vitamin B6 (fosfat pyridoxal) adalah bergantung FMN

FAD diperlukan untuk menukar retinol (vitamin A) kepada asid retinoic

Sintesis bentuk aktif folat (5-metil THF) adalah FADH2 bergantung

FAD diperlukan untuk menukar triptofan kepada niasin (vitamin B3)

Pengurangan dalam bentuk teroksida glutathione (GSSG) kepada bentuk dikurangkan (GSH) adalah bergantung FAD

Mekanisme molekul tindakan lihat artikel utama Flavin mononukleotida (FMN) dan flavin adenin dinukleotida (FAD)

makanan

sumber makanan

Sumber Riboflavin adalah susu, keju, sayur-sayuran daun, hati, buah pinggang, kekacang, ragi, cendawan, dan almond. [3]

Ekstrak Yis dianggap sangat kaya dengan vitamin B2.Cereals mengandungi kepekatan yang rendah flavin, tetapi adalah sumber penting dalam bahagian-bahagian dunia di mana bijirin merupakan makanan pokok itu. [4] [5]

Pengilangan bijirin mengakibatkan kerugian yang besar (sehingga 60%) daripada vitamin B2, jadi tepung putih diperkaya di beberapa negara seperti Amerika Syarikat dengan penambahan vitamin. Pengayaan roti dan bijirin sarapan yang sedia untuk makan menyumbang dengan ketara kepada bekalan pemakanan vitamin B2. Beras berkilat tidak biasanya diperkaya, kerana warna kuning vitamin ini akan menjadikan beras visual tidak dapat diterima oleh penduduk beras-penggunaan utama. Walau bagaimanapun, kebanyakan kandungan flavin beras perang keseluruhannya dikekalkan jika beras yang dikukus (setengah matang) sebelum penggilingan. Proses ini mendorong flavin dalam kuman dan aleuron lapisan ke dalam endosperma. Percuma riboflavin hadir secara semula jadi dalam makanan bersama-sama dengan protein terikat FMN dan FAD. Susu lembu mengandungi riboflavin terutamanya percuma, dengan sumbangan kecil dari FMN dan FAD. [5] Di dalam susu penuh, 14% dari flavin terikat noncovalently protein tertentu. [6] Putih telur dan kuning telur mengandungi riboflavin khusus mengikat protein, yang diperlukan untuk penyimpanan riboflavin percuma di telur untuk kegunaan embrio membangun.

[7] Hal ini digunakan dalam makanan bayi, bijirin sarapan, pasta, sos, keju diproses, minuman buah-buahan, produk diperkaya dengan vitamin susu, dan beberapa minuman tenaga. Ia adalah sukar untuk menggabungkan riboflavin ke dalam banyak produk cecair kerana ia mempunyai kelarutan yang rendah dalam air, oleh itu keperluan untuk riboflavin-5'-fosfat (E101a), satu bentuk yang lebih mudah larut riboflavin. Riboflavin juga digunakan sebagai pewarna makanan dan seperti ditetapkan di Eropah sebagai nombor E E101.

Riboflavin umumnya stabil semasa pemprosesan haba dan biasa memasak makanan jika cahaya adalah dikecualikan. Keadaan beralkali di mana riboflavin tidak stabil jarang ditemui dalam bahan makanan. Riboflavin degradasi dalam susu boleh berlaku secara perlahan-lahan dalam gelap semasa penyimpanan di dalam peti sejuk. [8]

Rujukan pengambilan diet

Terkini cadangan (1998) RDA untuk vitamin B2 adalah sama dengan 1989 RDA, yang bagi orang dewasa, menyarankan pengambilan sekurang-kurangnya 1.2 mg bagi orang-orang yang pengambilan kalori mungkin> 2,000 Kcal. [9] RDA semasa bagi riboflavin untuk lelaki dewasa dan wanita adalah 1.3 mg / hari dan 1.1 mg / hari, masing-masing; anggaran keperluan purata untuk lelaki dan wanita dewasa adalah 1.1 mg dan 0.9 mg, masing-masing. Cadangan untuk pengambilan harian riboflavin meningkat dengan kehamilan dan penyusuan kepada 1.4 mg dan 1.6 mg, masing-masing (1in lanjutan). Untuk bayi, RDA adalah 0,3-0,4 mg / hari dan untuk anak-anak itu adalah 0,6-0,9 mg / hari. [10]

kekurangan

Tanda-tanda dan gejala-gejala

Kekurangan Riboflavin juga dikenali sebagai ariboflavinosis. Ini pada awalnya dikenali sebagai pellagra dosa pellagra (pellagra tanpa pellagra), kerana ia menunjukkan persamaan tertentu dengan kekurangan pellagra niacin.

Pada manusia syndrom klasik mempengaruhi mulut (sakit tekak, keradangan pada selaput mulut dan lidah), cheilitis sudut), mata (fotofobia dengan merah, mata, gatal berair), kulit (lembap, kulit bersisik khususnya yang mempengaruhi skrotum atau labia majora dan lipatan nasolabial) dan darah (merah berkurangan bilangan sel darah dengan saiz sel normal dan kandungan hemoglobin iaitu anemia normositik normokromik). Pada kanak-kanak ia juga menghasilkan pertumbuhan yang lebih rendah.

Kira-kira 28 juta rakyat Amerika menunjukkan kekurangan umum 'sub-klinikal' (2003) [11] dicirikan oleh luka-luka metabolik iaitu perubahan biokimia (misalnya mengurangkan kadar plasma eritrosit glutation reductase).

Nanti kan sambungan mengenai REBOFLAVIN  :)

Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...