Rabu, 8 Oktober 2014

Doa kepada kedua ibubapa



Mimpi Seorang Wali Ditanah Perkuburan , wali tu ternampak ahli2 kubur pakat kais2 rumput seperti mencari sesuatu. Tetiba beliau terlihat ada seorang ahli kubur yg sudah berusia sedang duduk berehat diatas kuburnya sendiri . Beliau mengambil keputusan utk bertanyakan kpd org tua tersebut.

Wali : Pakcik, kenapa pakcik sedang duduk berehat dgn tenang sedangkan ramai ahli kubur yg lain sedang mengais2 rumput disitu.

Org tua: Jikalau kau nak jawapannya, esok kau pergi ke pasar dan cari penjual daging yg masih muda di pasar. Penjual daging itu ialah saudara aku sendiri.
Wali tersebut pun beredar daripada situ.

Keesokan harinya. Wali tu pun menjumpai penjual daging muda di pasar tersebut.Beliau hanya memerhati dari jauh kelakuan penjual daging tersebut. Selepas penjual daging tersebut menjual dagingnya, dia sambung membaca qur'an. Wali tadi terkejut lalu mengambil keputusan utk berjumpa dgn pemuda tersebut.

Wali: Assalaamualaikum org muda, saya ada beberapa soalan utk org muda.

Penjual daging: waalaikumsalam, ya boleh . Apakah soalannya itu?

Wali: Kau ada seorang ahli kerabat di kubur kmpung ini?

Penjual daging: Ya ada. Itu ialah bapaku.
Wali: Aku terlihat ayah mu dlm mimpi ku, beliau tenang disana. Apa yg kau lakukan untuk ayah kau wahai anak muda?

Penjual daging Aku membaca Alqur'an dan aku berdoa kpd Allah. Jika bacaan aku itu terdapat pahalanya, aku sedekahkan nya kpd ayahku.
Kenapa ahli kubur yg lain sedang mengais2 rumput di situ?
Jawapannya, mereka sedang mencari tempias2 doa yg didoakan oleh org ramai dan lafaz "Ala kulli muslimin wal muslimat, wal mukminin wal mukminat". Manakala pakcik tua td hanya duduk berehat kerana doa anaknya hanya khas utknya.

Pesanan: Berbanyakkan berdoa utk kedua ibu bapa kita, saudara mara kita utk kesenangan mereka di alam barzakh . Doa seorang anak kpd org tuanya, akan terus sampai kpd ibu bapanya.terutamanya anak lelaki yg mana syurganya dibwh telapak kaki ibunya....jom forward~


posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...