Khamis, 30 Oktober 2014

Bronkitis kronik

Bronkitis kronik ditakrifkan sebagai pengeluaran batuk dan kahak pada hampir setiap hari untuk sekurang-kurangnya 3 bulan berturut-turut, sekurang-kurangnya selama 2 tahun berturut-turut. Penyakit ini adalah sebahagian daripada penyakit paru-paru obstruktif kronik, biasanya dikenali sebagai COPD. COPD ditakrifkan sebagai penyakit paru-paru yang dicirikan oleh had aliran udara yang tidak boleh balik sepenuhnya. Keterbatasan aliran udara ini biasanya disebabkan oleh tindak balas keradangan yang tidak normal dari paru-paru kepada zarah berbahaya atau gas walaupun ia boleh dicegah dan dirawat. Ia juga dikaitkan dengan komplikasi lain seperti gizi terjejas, penurunan berat badan dan disfungsi otot rangka.

Keadaan ini lebih kerap berlaku pada orang yang mengambil jalan keluar dengan merokok tembakau. Pencemaran alam sekitar juga menimbulkan risiko bagi keadaan ini. Pada tahun 2005, COPD menyumbang kepada lebih dari 3 juta kematian, dan jika ia terus dengan langkah ini, ia mungkin menjadi punca yang paling penting ketiga kematian di seluruh dunia pada tahun 2020. Kesan ini secara khusus akan menjadi kuat di negara-negara Asia dan Afrika karena kepada penggunaan tembakau yang berlebihan.

 
Merokok merupakan faktor risiko yang paling penting untuk bronkitis

Merokok merupakan faktor risiko yang paling penting untuk bronkitis
Punca bronkitis




Merokok merupakan faktor risiko yang paling penting untuk bronkitis dan bertanggungjawab untuk lebih daripada 90% kes. Hal ini berkaitan dengan jumlah dan tempoh rokok yang dihisap oleh seseorang individu. Walaupun kelemahan individu adalah penting, kajian saintifik telah menunjukkan bahawa risiko bronkitis kronik berlaku dengan lebih dari 10 tahun pack (1 pack tahun = 20 batang / hari / tahun).

Orang-orang di kawasan luar bandar yang menggunakan bio-bahan api seperti kayu, tahi haiwan, sisa tanaman dan arang batu adalah berisiko tinggi menghidap bronkitis disebabkan oleh tahap tinggi pencemaran udara dalaman. Ini lebih biasa dilihat di kawasan luar bandar dan di kawasan salji terikat. Risiko pekerjaan dilihat dalam pelombong arang batu. Dalam banyak keadaan pesakit yang mempunyai faktor keturunan. Ini termasuk kekurangan enzim dalam paru-paru dikenali sebagai alfa 1 - antiproteinase. Enzim ini biasanya menghalang pemecahan protein akibat pelepasan enzim bakteria. Dengan tidak adanya enzim ini, jangkitan paru-paru menyebabkan kerosakan yang lebih membawa kepada bronkitis kronik.
Asal-usul bronkitis

Faktor-faktor utama dalam memulakan berlakunya bronkitis kronik adalah gangguan jangka panjang laluan pernafasan akibat asap dari tembakau atau pencemaran alam sekitar yang disebabkan oleh sulfur dioksida dan nitrogen dioksida. Asap rokok mengganggu tindakan silia dari epitelium pernafasan yang membersihkan lendir di dalam petikan ini; ia juga menghalang keupayaan bronkial dan alveolar sel-sel darah putih untuk melawan bakteria. Pendedahan debu dari gandum, kapas dan silika mempunyai kesan yang sama. Pada peringkat awal penyakit ini, ada pengeluaran besar lendir di saluran pernafasan yang disebabkan oleh peningkatan dalam saiz kelenjar dalam lapisan epitelium pernafasan. Sel-sel inflamasi seperti neutrofil melepaskan enzim terhadap protein yang dipanggil elastin, cathepsin dan metaloproteinase matriks yang juga bertanggungjawab untuk meningkatkan pengeluaran lendir. Jenis khas sel yang disebut sel goblet membiak dan menghasilkan lebih banyak lendir di dalam saluran pernafasan kecil menyebabkan halangan saluran udara.

Peranan jangkitan seolah-olah menjadi sekunder kerana ia tidak bertanggungjawab untuk permulaan bronkitis kronik, walaupun ia memainkan peranan yang besar dalam mengekalkan ia. Jangkitan bakteria bertanggungjawab untuk gangguan akut keadaan ini yang berlaku umum. Jangkitan virus juga boleh menyebabkan eksaserbasi bronkitis kronik.

Bronkitis adalah masalah kesihatan yang kronik dan mempunyai trend yang semakin meningkat di seluruh dunia akibat merokok dan pendedahan kepada pencemaran. Ini menimbulkan risiko untuk pembangunan kanser paru-paru. Ia dapat dicegah dengan mengelakkan faktor-faktor risiko. Kesedaran awam meningkat dengan memberi amaran mesej yang ditunjukkan dalam program-program media.

SUMBER 

 Unruk anda yang punya masalah bronkitis ini atau lebih dikenali sebagai lelah/athma boleh la dapatkan Supplement Shaklee dari saya dengan harga yang sangat berpatutan dan dijamin selamat dan berkesan In sha ALLAH.

Cadangan untuk

Dewasa
- Omega Guard & Alfalfa complex 

kanak-kanak - Omega Guard & Meal Shakes

Berminat Hubungi saya

Darna

018-3948582

Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...