Selasa, 12 Julai 2011

.::BLACKBERRY DIHARAMKAN? ::.

Gambar ehsan inchik gugel




Ermmm.. baru teringat pagi tadi masa ibu sedap golek2 lagi atas katil sementara tunggu giliran nak mandi terdengar berita jam 7 yang mengatakan penggunaan blackberry di beberapa buah negara telah pun di haramkan.. kalau benar seperti yang dikatakan MUJUR SESaNAGt la sbb dulu ibu pernah berhajat nak beli tapi tak jadi kerana faktor kewangan tak mencukupi!


DUBAI: Emiriah Arab Bersatu (UAE) mengisytiharkan telefon pintar Blackberry sebagai mengancam keselamatan negara itu atas alasan peralatannya berfungsi di luar undang-undang dan boleh disalahgunakan.
Kontroversi terbaru Blackberry ini adalah yang kedua di UAE selepas pengusaha telefon bimbit terbesar, Etisalat, menggalakkan 145,000 pengguna telefon pintar itu memasukkan perisian membenarkan ia diperiksa pihak luar.
Pihak Berkuasa Peraturan Telekomunikasi (TRA) UAE bimbang Blackberry boleh disalahgunakan kerana ia satu-satunya telefon yang menyampaikan maklumat pengguna secara automatik kepada pusat data di luar negara.
RIM memberi panduan pengguna membuang perisian yang membolehkan pihak luar memeriksa Blackberry mereka.
TRA menekankan, peralatan BlackBerry beroperasi di luar undang-undang tempatan kerana ia menghantar data ke negara luar untuk diuruskan pertubuhan komersial asing. AP
Sumber : Bharian.com.my
Eceli sepatutnya jika benar seperti yang dilaporkan kenapa masa nak bawak  masuk ke negara kita ni tak dipantau secara teliti, kesian plak pada individu yang dah beli, bukan murah malah mahal tu, adusss kesian pada beberapa orang sahabat jika ianya betul2 diharamkan di malaysia.

4 ulasan:

Nurfaizah M Nor berkata...

adusss susahlah cenggini. i luv my bb... tp dr dulu lagi UAE haramkan pasal derang rasa keselamatan negara terancam. msia tak kot!...memandai jek i ni!

Myung Dae berkata...

AKAK : GIle lah, nasib hati nak beli tapi tak beli. HAHA. Akak nak kongsi ye (^_^)

Yana, mama falisha berkata...

dh lame dh beberape buah negara haramkan bb nie.... sbb keselamatan negara dioerg...

Kasih Ibu Arif berkata...

tu lah.. hahaha semalam baru dapat blacberry abang (bukan abah arif) bagi... tapi sound prblm so abg nak tukar nokia 5800 xpresmusic plak yehaaa

myung silakan dik

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...