Jumaat, 14 Ogos 2015

Bagaimana ESP Shaklee Bantu Kesuburan?

 Bagaimana ESP Shaklee Bantu Kesuburan? Alternatif Kepada Clomid?

Isoflavon adalah unsur yang terkandung dalam soya. Namun, seperti yang pernah saya ceritakan sebelum ini, cara pemprosesan sesetengah protein soya yang menggunakan alkohol, menghilangkan isoflavon yang bermanfaat. Berlainan dengan ESP Shaklee, ianya dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavon genistin dan daidzin yang kritikal demi membekalkan anda dengan keseluruhan kebaikan soya.

 

Soya isoflavon boleh berfungsi sama seperti ubat clomiphene kesuburan (Clomid dan Serophene). Kedua-dua bertindak ke atas laluan estrogen dalam badan dan boleh digunakan untuk memanipulasi kitaran haid. Jika kitaran haid anda tidak teratur atau tiada sama sekali, ianya boleh membantu memulakan ovulasi. Jika masalah kesuburan adalah disebabkan oleh sesuatu yang lain, ianya tidak akan membantu anda.

 

Secara teori, begini bagaimana ia akan berfungsi. Soya isoflavon menyekat reseptor estrogen dalam otak anda dan menipu badan supaya berfikir bahawa tahap estrogen semula jadi adalah rendah. Sebagai tindak balas, badan akan mula aktiviti untuk meningkatkan pengeluaran estrogen. Sebagai sebahagian daripada proses ini, sekumpulan telur akan matang supaya salah satu akan bersedia untuk dilepaskan semasa ovulasi. Selepas lima hari, anda berhenti mengambil isoflavon. Apabila kesan sekatan reseptor berkurangan, badan anda berkata, “Oh, kami mempunyai banyak estrogen sekarang – masa untuk berovulasi” dan kemudian mengeluarkan hormon yang mencetuskan ovulasi. ^_^

 

Namun ada beberapa kajian yang cuba mengaitkan pengambilan soya dalam pemakanan akan mengurangkan kesuburan wanita. Kajian yang diterbitkan oleh  American Journal of Clinical Nutrition, menyebut  pengambilan soya yang tinggi akan memanjangkan kitar haid, mengurangkan FSH dan mengurangkan LH. Namun begitu kita harus faham bahawa kandungan soya yang terlalu tinggi sebegitu, mustahil diamalkan oleh kita.

Soya

 

Kajian oleh American Family Physician dalam majalah rasminya memberitahu bahaya pengambilan soya dalam makanan tidak seharusnya dianggap punca utama kemandulan bagi wanita. Ini adalah kerana kemandulan mempunyai pelbagai sebab dan pengambilan soya hanyalah faktor kecil yang menyebabkan kemanduan itu.

 

Fakta ini dikuatkan lagi melalui kajian di American Journal of Clinical Nutrition yang menyatakan pengambilan soya tidak mendatangkan kemudaratan kepada kesuburan, malah tidak menjejaskan peluang untuk mengandung dan melahirkan anak.

Berikut adalah cara bagaimana sesetengah wanita menggunakan soya isoflavon untuk mendorong ovulasi.
Walaubagaimanapun, anda perlu mendapatkan nasihat doktor anda sebelum memulakan apa-apa suplemen baru atau sekiranya terdapat perubahan kepada diet anda. Sila ambil perhatian, maklumat ini bukan nasihat perubatan, yang sepatutnya diperolehi terus daripada pengamal penjagaan kesihatan profesional yang berkelayakan.

 

1. Dapatkan suplemen soya isoflavon yang berkualiti.

 

2. Ambil suplemen pada waktu yang tepat

Soya isoflavon mesti diambil pada masa yang betul dalam kitaran haid anda untuk kesan terbaik. Hari yang ideal untuk memulakan adalah antara 3 hingga 5 hari selepas bermulanya haid anda. Ambil kira-kira 80mg suplemen soya isoflavon setiap hari, dengan makanan. Masa yang tepat dalam adalah tidak penting, tetapi anda perlu mengambil suplemen ini pada masa yang sama setiap hari. Ramai wanita memilih mengambil suplemen pada waktu malam untuk menghindari kesan sampingan yang mungkin mengganggu aktiviti pada siang hari.

3. Ulang langkah di atas selama 5 hari.

Ulang langkah di atas selama 5 hari, kemudian berhenti!! Anda tidak harus diteruskan untuk lebih dari 5 hari, kerana ini boleh memberi kesan negatif ke atas ovulasi dan sebenarnya melambatkan kitaran semula jadi anda.
Anda mungkin ingin mengetahui kesuburan anda menggunakan kaedah Body Basal Temperature (BBT). Jika tiada tanda berovulasi, anda mungkin ingin meningkatkan dos isoflavon.

 

Jika anda masih mahu mencuba soya isoflavon untuk kesuburan, pertimbangkan nasihat berikut:

  • Wanita berumur lebih 35 perlu mendapatkan nasihat daripada pakar perubatan dengan segera dan bukannya menghabiskan masa meneroka pilihan seperti soya yang mungkin tidak akan berkesan, kata Shari Brasner, ob-gyn dan profesor di Mount Sinai School of Medicine dan penulis Advice From a Pregnant Obstetrician.

  • Cuba soya isoflavon hanya jika anda berovulasi secara tidak teratur atau tidak berovulasi sama sekali. Jangan menggunakannya jika anda mempunyai apa-apa isu-isu kesihatan yang boleh menjadi lebih teruk dengan mengambil phytoestrogens berkonsentrasi tinggi, seperti fibroid rahim, polip rahim, endometriosis, payudara fibrocystic, atau penyakit tiroid.

  • Jika anda mempunyai sindrom ovari polisistik (PCOS), adalah lebih baik bagi untuk anda mengelakkan soya isoflavon – walaupun clomiphene sering ditetapkan bagi wanita dengan keadaan ini. Phytoestrogens boleh memburukkan PCOS, kata acupuncturist Blakeway. Clomiphene adalah pertaruhan yang lebih baik untuk wanita dengan PCOS, kerana pakar-pakar tahu bagaimana ianya berfungsi dan ia mempunyai hasil yang lebih boleh diramal.

  • Mengambil dos 80 hingga 200mg setiap hari pada hari-hari kitaran 3-7 atau 5-9 (sama seperti jika anda mengambil clomiphene), nasihat Blakeway. Gunakan dos serendah yang mungkin, dan jangan mengubahnya semasa pengambilannya selama lima hari itu. Selain itu, berpegang kepada suplemen – adalah tidak realistik untuk cuba mendapatkan jumlah yang dicadangkan melalui makanan semata-mata.

  • Berbincanglah dengan doktor anda tentang interaksi mungkin antara soya dan mana-mana ubat-ubatan yang anda ambil, termasuk antibiotik, ubat-ubatan tiroid, dan clomiphene.

  • Sedar bahawa anda mungkin mengalami kesan sampingan jangka pendek, termasuk sakit kepala, keletihan, ketegangan payudara, dan gangguan penghadaman. Mengambil makanan tambahan sebelum tidur boleh membantu mengurangkan kesan – kesan sampingan ini.

 

Perhatian: Kesan sampingan di atas adalah merujuk kepada pengambilan soya isoflavon dalam dos yang tinggi iaitu 80 – 200mg. Kandungan atau dos yang disarankan dalam pengambilan ESP Shaklee adalah 3 sudu besar sehari iaitu sebanyak 28mg. 

 

Fakta Nutrisi ESP Shaklee

Fakta Nutrisi ESP Shaklee

Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...