Rabu, 11 September 2013

HFMD, ESP DAN MEAL SHAKES


Tahu kah anda apa itu HFMD?

HFMD adalah singkatan dari Hand, Foot and Mouth Disease atau nama Melayunya penyakit kuku, tangan dan mulut.

HFMD ni datangnya dari banyak jenis virus, antaranya virus coxsackie A dan B. Ini virus dari dalam usus. Punca utama jangkitan mungkin sebab kebersihan tak terjaga. Google kata virus ini mungkin datang dari najis. Kanak-kanak bawah 5 tahun yang paling senang kena jangkitan HFMD. Tapi tak bermakna orang dewasa tak boleh berjangkit virus ini. Orang dewasa pun boleh kena, tapi mungkin tak seteruk kanak-kanak.

Bila dah terkena jangkitan, biasanya ia mengambil masa antara 3 ke 5 hari sebelum nampak tanda-tanda pesakit terkena jangkitan. Selain keluar bintik-bintik berair kat seluruh badan, pesakit juga mungkin mendapat ulser kat bahagian mulut atau lidah. Kalau banyak sangat ulser yang tumbuh sampai pesakit tak boleh makan atau minum, memang kena masuk wad la. Dah masuk wad, kena masuk air la jawabnya.

Selalunya penyakit ni tak berbahaya, tapi ada juga kes yang boleh menyebabkan kematian. Jadi, sentiasa pantau keadaan anak yang kena jangkitan HFMD.

Di bawah adalah testimoni seorang ibu yang anaknya terkena penyakit tersebut.... dan beliau merawat anaknya hanya dengan menggunakan produk shaklee iaitu ESP dan MEAL SHAKES


Berminat boleh terus hubungi saya



Tiada ulasan:

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Apa kata Mereka?

Get widget here

Popular Posts

link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...